středa 21. května 2008

Den 97: Col du Tourmalet (2 115m)

Přijíždíme k ceduli: "Col du Tourmalet (2 115m): Fermé" - zavřeno, což nás tedy moc netěší, protože jsme se chtěli na tento slavný průsmyk z Tour de France vyškrábat. Na druhou stranu je tam uvedeno, že do lyžařského městečka La Mongie (1 800m), pod průsmykem, je silnice otevřena. Rozhodujeme se tedy, že zkusíme vyjet co to půjde a v nejhorším se holt otočíme a sjedeme zpět stejnou cestou.
Běheme cesty litujeme cyklisty, co se drápou naším směrem, protože je to fakt krpál. Většinou jsou to namakaní šedí vlci přes padesát let. My "mladíci" se vezeme vozem.Přijíždíme do La Mongie, což je fakt nechutné středisko. Jeden velikánský hotel vedle druhýho. Ke všemu jsou na sebe namačkaný jako sardinky. Všude lanovky a vleky. Je to tu samozřejmě
mrtvý, nikde ani noha. Prostě další kus horského světa poskvrněného lidskou činností.

Kousek za městečkem jsou přes půl silnice zábrany s nápisem "route barriére". Jelikož jsme češi, tak váháme jen chvíli, objíždíme zábrany, a jedeme dál. Sami jsme zvědavý co nás čeká nahoře. Silnice vypadá zatím v pohodě, ale asi je jen otázká času, kdy narazíme na nějaký sníh, kvůli kterému je silnice zavřená. Stoupáme stoupáme a stále nic. Nakonec je to opravdu tady. Poslední zatáčka pod průsmykem je zasypaná obrovskou hromadou sněhu ve které řádí za řádného lomozu buldozer s typickým Frantíkem (knírek+brejličky) za volantem . Nezbýva nic jiného než zastavit. Jsme asi jen 50 výškových pod průsmykem, tak to zamrzí dvojnásob.
Vyrážíme se podívat na vrchol a po cestě sledujeme obrovské návěje okolo silnice. Z průsmyku je pěkný výhled na druhou stranu, která je víc vysluněná a po sněhu ani pámatky. Ještě kousek pokračujeme po cestě směrem na horu Pic du Midi de Bigorre (2 872m), kam si můžou vyjet cyklisti přeživší výstup do průsmyku. Při návratu zjišťujeme, že pán buldozér dobře odvedl svou práci a silnice se zdá průjezdná. Riskujeme to a vyrážíme nahoru. Mezi návějemi děláme dobyvatelská fota a pak za údivných pohledů opalujících se důchodců projíždíme bez jakéhokoliv problému průsmykem. Letos první turistické auto co tu projelo není žádný offroad ale felda z Čech :-)
Na druhé straně, hluboko pod průsmykem, u další cedule "route barriére" jsou zaparkovaní tři holandské auta a jejich majitelé se na nás koukájí pohledem njn Češi, ale nám radost z toho že jsme projeli rozhodně nekazí.